Boeing


Lähes kaikki ovat jossain kohtaa elämässään kuulleet Boeing:sta, joko matkustaessa tai esimerkiksi uutisissa. Suurin osa ihmisistä todennäköisesti mieltää sen lentokoneeksi. Todellisuudessa Boeing on amerikkalainen teollisuusyhtiö, joka valmistaa pääasiallisesti siviili- ja sotilaslentokoneita. Näiden lisäksi yhtiö tuottaa muun muassa sateliitteja ja kantoraketteja.

Yhtiö on perustettu 15. heinäkuuta 1916, Yhdysvaltojen Seattleen, William E. Boeing:in toimesta. Vuonna 1917 osakeyhtiö sai nykyisen nimensä. Toiminta jatkui Seattlessa aina 2000-lukuun saakka, jolloin yritys muutti Chicagoon, missä se sijaitsee edelleen. Boeing tunnetaan tunnuslauseestaan Forever new frontiers, ja yhtiön vuosittainen liikevaihto ylittää 60 miljardia USA:n dollaria (yli 50 miljardia euroa). Nettotulos on noin kolmen ja neljän miljardin USA:n dollarin välillä. Boeingillä on keskimäärin 166 000 henkilöä palkkalistoillaan, ja nykyinen toimitusjohtaja on James McNerney.

Historia

Boeing aloitti ilmailu- ja aseteollisuuden valtaamisen jo 1920-luvulla, jolloin yhtiö kehitti muun muassa lentoveneen, useita eri hävittäjäkoneita sekä postilentokoneen. Jälkimmäinen sai nimekseen Model 40, ja siihen mahtui kuljettajan lisäksi kaksi matkustajaa. Boeing valmisti myös Yhdysvaltojen armeijan ilmavoimien käyttöön pommikoneita toisen maailmansodan aikana. Näistä kuuluisimmat ovat B-17 Flying Fortress sekä B-29 Superfortress. Sodan jälkeen yhtiö sai vakituiseksi hommakseen kehittää pommikoneita Yhdysvaltojen ilmavoimille. 1950-luvulla ryhdyttiin tuottamaan yhdinaseita kuljettavia ohjuksia, ja 1960-luvulla Boeing alkoi suunnittelemaan avaruusaluksia, joiden pääpainona oli kyky kuljettaa miehistöä. Muun muassa Yhdysvaltojen Apollo-avaruusohjelma on käyttänyt Boeing aluksia. Vuonna 1997 Boeing osti pääasiallisesti siviililentokoneita tuottaneen kilpailijansa McDonnell Douglasin. Tästä alkoi siviilikoneiden tuottamisen nousu. Ensiksi tuli B757- ja B767-koneet, jonka jälkeen ruvettiin lanseeraamaan tunnettua Boeing 777-konetta. Miltei heti 777-ohjuksen julkaisun jälkeen, Boeing kehitti uuden 787-konetyypin, joka esiteltiin julkisesti ensimmäistä kertaa 8. heinäkuuta 2007. Kone pääsi kuitenkin vasta vuonna 2011 käyttöön. Kymmenkunta lentoyhtiöitä ottivat uuden koneen käyttöönsä toimittamilleen lennoilleen.

Historia

Boeing tänä päivänä

Boeing on maailman suurin lentokonevalmistaja. Se jäi useampana vuonna kakkoseksi vain Airbusille, mutta vihdoin vuonna 2014 Boeing onnistui ohittamaan kilpailijansa toimittaen yhteensä 723 matkustajakonetta maailmalle. Airbus toimitti vain 629. Toki kummatkin yhtiöt kilpailevat edelleen kovasti keskenään, ja kärkisija saattaa vaihdella vuodesta toiseen. Boeing aiheutti kiistaa WTO:n kanssa vuonna 2010, kun yhtiön tuloja laskettiin – vaikka vuosimyynti ylitti 70 miljardia dollaria, Boeing oli vastaanottanut muutaman vuoden aikana yhteensä 24 miljardia dollaria sekä Yhdysvaltain puolustusministeriöltä että NASA:lta. Vuonna 2011 WTO antoi tuomion, jossa totesi Boeingin saaneen peräti 5,3 miljardin dollarin edestä laitonta taloudellista tukea USA:n valtiolta. Näin ollen, monet taloustieteilijät ovat skeptisiä Boeingin ‘maailman suurin lentokonevalmistaja’ -tittelistä.Kiistanalaisuudestaan huolimatta, Boeing on edelleen menestynyt monilla eri ilmailualuksillaan. Vuonna 2018 Boeing, yhdessä italialaisen teollisuuskonsernin Leonardo S.p.A:n kanssa, voitti helikoptereita koskevan tarjouskilpailun, jonka johdosta UH-1 -sotilaskuljetuskoptereita ruvettiin korvaamaan MH-138 -helikoptereilla, joita valmistetaan niin siviili- kuin sotilaskäyttöön. Lisäksi Boeingin, yhteistyössä Saabin kanssa, lanseeraama harjoitushävittäjäkone voitti tarjouskilpailun, joka johti siihen, että T-38 Talon -hävittäjiä ryhdyttiin korvaamaan Boeinging ja Saabin T-X ohjuksilla. Laivaston tarjouskilpailun on voittanut MQ-25 -ohjus, joka suunniteltiin lentotukialuksilta laukaistavaksi miehittämättömäksi ilmatankkausalukseksi.

Ilman erityistä ilmailualan tuntemusta, Boeing usein mielletään suurten ja tehokkaiden matkustajalentokoneiden valmistajaksi – ellei erehdytä luulemaan Boeingia tietyn malliseksi lentokoneeksi. Suurin osa näistä Boeingin siviililentokoneista, jotka ovat eri lentoyhtiöiden käytössä pystyvät kuljettamaan 200-300 matkustajaa kerrallaan. Kuitenkin kilpailijoita nousee jatkuvasti esille, kuten kiinalainen Comac-yhtiö. Ja etenkin Boeingin kaltaisella kyseenalaisella menneisyydellä, yhtiön ei missään nimessä kannata pitää menestystään tai alan kärkisijaansa itsestäänselvänä!