Charles Lindbergh


Charles Lindbergh on epäilemättä maailman kautta aikojen tunnetuin lentäjä. Hän lensi ensimmäisenä lentäjänä yksinlennon Atlantin yli Spirit of St. Louis koneellaan vuonna 1927. Kuuluisa lentäjä kirjoitti myöhemmin myös useita menestyskirjoja urastaan.

Nuoruusvuodet

Charles Augustus Lindbergh Jr. syntyi vuonna 1902 Yhdysvaltojen Detroitissa, Michiganissa. Ennen maailmankuuluja lentosuorituksiaan hän kasvoi minnesotalaisella maatilalla Little Fallsissa lakimiehenä ja myöhemmin Yhdysvaltain edustajahuoneen jäsenenä toimineen Charles August Lindberghin ja kemian opettajana toimineen Evangeline Lodge Land Lindberghin lapsena.

Charles Lindbergh aloitti opinnot Wisconsinin yliopistossa, jossa hän opiskeli koneinsinööriksi, ennen kuin hän lopetti opiskelunsa ja keskittyi lentämiseen, johon hän oli osoittanut kiinnostusta ja varhaisella iällä. Lindbergh suuntasi opiskelemaan lentämistä ja mekaniikkaa Nebraskan Lincolniin, jossa hän suoritti ensimmäisen yksinlentonsa vuonna 1923. Lindberghistä tuli taitolentäjä, joka esiintyi erilaisilla messuilla ja muissa tapahtumissa. Vuonna 1924 hän pestautui Yhdysvaltain armeijaan, jossa hän kouluttautui ilmavoimien reservin lentäjäksi kurssinsa parhaana. Tämän jälkeen hän työskenteli postilentäjänä St. Louisin ja Chicagon välisellä reitillä.

Yksinlento Atlantin yli

1920-luvulla hotelliomistaja Raymond Orteig tarjosi 25 000 dollarin palkintorahaa ensimmäiselle lentäjälle, joka lentäisi New Yorkista Pariisiin ilman välilaskuja. Charles Lindbergh kiinnostui tästä haasteesta ja hankki taloudellista tukea matkaa varten liikemiehiltä St. Louisista. Vaikka kaikki tätä haastetta aiemmin yrittäneet lentäjät olivat epäonnistuneet, se ei lannistanut Lindberghin kunnianhimoa. Lindbergh aloitti Atlantin ylityksensä 20. toukokuuta New Yorkin osavaltiossa Long Islandilla sijaitsevalta Rooseveltin lentokentältä. Hän lensi yksisiipisellä Spirit of St. Louis nimisellä koneella Atlantin valtameren yli.

Lindberghin matka kesti 33,5 tuntia, jonka aikana hän lensi yli 2 600 kilometrin matkan. Hän laskeutui Pariisin lähellä sijaitsevalle La Bourguetin kentälle, jossa häntä oli vastassa yli 100 000 ihmistä todistamassa historiallista lentosuoritusta. Atlantin ylityksen jälkeen Lindberghiä vastassa oli valtavia ihmisjoukkoja ja paraateja, minne tahansa hän menikin. Lennostaan hän sai lukuisia arvostettuja kunnianosoituksia, kuten Yhdysvaltain presidentin Calvin Coolidgen myöntämän kunniamitalin.

Euroopan vuodet

Lindbergh muutti vaimonsa kanssa Eurooppaan paetakseen jatkuvaa mediahuomiota. He asuivat aluksi Englannissa ja myöhemmin Ranskassa. Lindbergh työskenteli tuolloin tieteellisen tutkimuksen parissa, ja hän kehitti yhdessä ranskalaisen kirurgin kanssa varhaisen version keinotekoisesta sydämestä. Lindbergh jatkoi kuitenkin työtään myös lentämisen parissa. Hänet kutsuttiin tutustumaan saksalaisiin ilmailukohteisiin natsijohtaja Hermann Göringin toimesta. Lindbergh vaikuttui näkemästään.

Koska Lindbergh koki saksalaisten ilmavoimat ylivoimaisina, hän osallistui mukaan toimintaan kansaliikkeessä, jonka tavoitteena oli Yhdysvaltojen pitäminen neutraalina osapuolena toisessa maailmansodassa. Tämä mielipide söi hänen suosiotaan kansan parissa, koska hänen nähtiin osittain tämän vuoksi natsisympatisoijana. Kun Japani hyökkäsi myöhemmin Pearl Harboriin, Lindbergh muutti kuitenkin kantansa ja osallistui tämän jälkeen aktiivisesti Yhdysvaltojen sotatoimien kehittämiseen toimien muun muassa Henry Fordin kanssa pommikoneiden kehittämisessä sekä asiantuntijana ja koelentäjänä sotilaskoneiden parissa.

Viimeiset vuodet

Sodan päätyttyä Lindbergh kirjoitti useita kirjoja, joista tunnetuimmat ovat vuonna 1948 julkaistu ”Of Flight and Life” sekä vuonna 1953 julkaistu ”The Spirit of St. Louis”, josta hän voitti vuoden 1954 Pulitzer-palkinnon parhaasta omaelämäkerrasta. Hän teki myös työtä ympäristöasioiden eteen. Viimeisinä vuosinaan Lindbergh muutti vaimonsa kanssa Mauin saarelle Havaijille.

Charles Lindbergh kuoli syöpään vuonna 1974 kodissaan Mauilla. Hänellä oli tuolloin viisi elossa olevaa lasta, Jon, Land, Anne, Scott ja Reeve. Myöhemmin on paljastunut, että hänellä oli myös kolme muuta lasta yhdessä saksalaisen naisen kanssa, johon hänellä oli ollut pitkäaikainen suhde aiemmin. Henkilökohtaisista ristiriitaisuuksistaan huolimatta Lindberghin merkitys liikennelentämiseen oli merkittävä. Hänen uskomattoman rohkeat seikkailunsa toimivat yhä innoittajana useille muille. Vuonna 2002 hänen lapsenlapsensa Erik Lindbergh toteutti uudelleen isoisänsä kuuluisaksi tehneen lennon Atlantin poikki.