Concorde – aikaansa edellä


Vuonna 2003, kolme vuotta Air Francen lennon 4590 onnettomuuden jälkeen, eräs kaikkien aikojen mahtavimmista lentokonemalleista laskeutui alas kiitoradalle viimeistä kertaa. Maailman kuuluisin lentokone Concorde jäi eläkkeelle 27 palvelusvuoden jälkeen. Ensimmäisenä konemallin käyttämisestä luopui Air France ja pian tämän jälkeen myös British Airways. Tämä päätti ääntä nopeampien matkustajalentokoneiden aikakauden – toistaiseksi.

Ääntä nopeamman lentomatkustamisen tulevaisuus voi olla vasta vielä edessä. Nykyiset lentokoneet lentävät lähes 1 000 km/h, kun äänen nopeus on ilman lämpötilasta riippuen noin 1 100 km/h. Ääntä nopeammin lentäminen maksaa paljon, sillä lisääntynyt ilmanvastus nostaa polttoaineen tarvetta. Silti Concorde saa melko todennäköisesti seuraajia tulevaisuudessa.

Wrightin veljesten ensilennosta kului 50 vuotta suihkumoottorin kehittämiseen, josta on jälleen kulunut uudet 50 vuotta. Kenties vuorossa olisi tällä kertaa yliäänikone, joka lentäisi esimerkiksi 40–60 kilometrin korkeudessa, josta ääntä nopeammin lentävän koneen tuottaman iskuaallon pamauksen ja jylinän ääni ei enää kantautuisi häiritsevänä maanpinnalle asti.

Yhteistyön tulos

Concorde syntyi Ison-Britannian ja Ranskan yhteistyöohjelman tuloksena. Sanana concord merkitsee yksimielisyyttä ja hyvää yhteistoimintaa. Sanan loppuun lisättiin e-kirjain, jotta koneelle saatiin tavallisesta sanasta poikkeava yksilöllinen nimi. Joillekin se oli siro ja kaunis lentokone, joidenkin mielestä äänekäs, saastuttava alumiinikasa. Todellinen kysymys onkin, hyllytettiinkö kone poliittisista syistä ja turvauhkien vuoksi, vai oliko koko kone pelkkää kallista luksusta superrikkaille.

Lentokone oli syntyessään monella eri tavalla aikaansa edellä. Yliäänikoneita oli esitetty jo 1950-luvulla ensimmäisen 700 km/h lentävän englantilaisen suihkumatkustajakone de Havilland Cometin käyttöönoton yhteydessä. Neuvostoliittolaisella yliäänikone Tupolev-144:llä oli lennetty jo vuonna 1968, mutta edistyksellinen Concorde nousi ensimmäistä kertaa ilmaan vuonna 1969. Kyseessä oli kaikkien aikojen ensimmäinen lentokone, jonka moottorien ilmanottoa ohjattiin tietokoneella, mikä oli tuolloin erittäin merkittävä askel lentokoneteknologiassa. Tämän innovaation ansiosta lentokoneen moottorit pystyivät hidastamaan virtaavan ilman 1 600 km/h nopeuteen vain 4,5 metrin matkalla. Tämä esti moottoreita räjähtämästä.

Kaksi kertaa ääntä nopeammin

Pian matkustajat alkoivat vierailla New Yorkissa ja muissa paikoissa Atlantin valtameren toisella puolella sankoin määrin. Matkakokemuksesta tuli paljon miellyttävämpi tämän ranskalaisen lentokoneen ansioista, joka lensi yliääninopeutta. Kun äänennopeus ylitetään, se kannattaa tehdä reilusti. Concorden matkavauhdiksi valittiin yli kaksinkertainen äänennopeus 2,04 Machia eli noin 2 200 km/h. Tällä nopeudella lennettäessä ilmanvastus on niin mittava, että Concorden lentokorkeuden täytyi olla 15–18 km, missä vallitsee alle 10-prosenttinen ilman tiheys maanpinnan tasoon verrattuna.

Matkustamo oli nykykoneisiin verrattuna ahdas ja meluisa, eikä meren päällä korkealla ollut juuri maisemia nähtävänä matkustamon pienistä tirkistelyikkunoista. Ohuen ilman vuoksi taivas näytti mustalta. Nämä eivät olleet kuitenkaan kovin merkittäviä haittoja, kun lento Euroopasta Atlantin yli Yhdysvaltoihin kesti vain runsaat kolme tuntia.

Teknistä etumatkaa

Concorde oli teknisesti äärimmäisen edistynyt lentokone. Siinä oli hiilikuitujarrut ja se käytti fly-by-wire-lentohallintajärjestelmää, mikä ei kuulosta tänä päivänä kovinkaan ihmeelliseltä, koska ne ovat jokapäiväisessä käytössä nykykoneissa, mutta 1960-luvulla ne olivat teknologisesti huimasti edellä aikaansa. Kesti vielä kymmeniä vuosia, ennen kuin Airbus teki tästä teknologiasta arkipäiväistä. Kaikki nämä kehitysaskeleet mahdollistivat pitkien lentojen taittamisen puolessa normaalista ajasta.

Concorde-lentokoneiden silmiinpistävin ominaisuus sen siipien nuolimaisen rakenteen lisäksi on sen alaspäin osoittava pitkä nokka. Tämän innovaation avulla lentokone pystyi säilymään virtaviivaisena lennon aikana, mutta se pystyi kääntämään nokkansa alas nousu- ja laskuvaiheessa, mikä takasi lentäjälle paremman näkökentän. Tämä kiinnostava suunnitteluominaisuus teki Concorden lentokoneesta ja yhtiöstä välittömästi suositun median ja matkustajien yhteydessä. Concordea lentäneitä pilotteja on olemassa vähemmän kuin amerikkalaisia astronautteja.