Finnair


Finnair on alun perin vuonna 1923 nimellä Aero O/Y (josta tulee Finnairin lentojen tunnus AY) perustettu suomalainen lentoyhtiö. Finnairin harjoittamaan lentoliikennetoimintaan kuuluvat reitti- ja lomalennot Suomessa ja ulkomailla. Lisäksi Finnairin konserniliiketoimintoihin sisältyvät tekniset ja maapalvelut, catering, matkatoimistoala ja matkailun tieto- ja varauspalvelut. Finnair lentää kaikkiaan 86 eri kohteeseen ja sen laivaston koko on 81 konetta.

Työntekijöitä konsernin palveluksessa on hieman alle 5 000. Vuonna 2016 Finnairin liikevaihto oli yli 2,3 miljardia euroa, mutta tilikauden liikevoitto ja tulos olivat tappiollisia (116 miljoonaa euroa ja 85,1 miljoonaa euroa). Maailman viidenneksi vanhin yhä toiminnassa oleva lentoyhtiö Finnair kuuluu Oneworld-allianssiin.

Omistus ja yhtiöt

Finnair Oyj on julkinen osakeyhtiö, joka on listattu Helsingin pörssiin vuonna 1989. Suomen valtio omistaa Finnairin osakekannasta noin 56 %, joten tämän enemmistöosuuden vuoksi Finnair luokitellaan valtionyhtiöksi. Finnairin osakkeista 8,6 % on hallintarekisterissä ja muiden osakkeiden omistajia ovat yksityiset henkilöt, vakuutusyhtiöt ja muut yritykset. Finnairin pääkonttori sijaitsee Vantaalla ja yhtiön kotipaikka on Helsinki.

Suomen ja aikoinaan Neuvostoliiton kanssa solmiman ja nykyään Venäjän kanssa jatketun kahdenkeskisen lentoliikennesopimuksen ehtona on, että Finnairin omistusosuudesta yli 50 % on jakaannuttava Suomen valtiolle tai suomalaisille sijoittajille. Finnair on ainoa lentoyhtiö, jolla on etuoikeus operoida Venäjän ilmatilassa ylilennoilla kolmansiin maihin. Tämän sopimuksen ja Suomen maantieteellisen aseman luoman kilpailuedun vuoksi Finnair onkin erikoistunut matkustaja- ja reittiliikenteeseen Euroopan ja Aasian välillä.

Finnair Oyj:n omistukseen kuuluvat muun muassa tytäryhtiöt Amadeus Finland, Area, Aurinkomatkat, Suomen Matkatoimisto ja Northport, joka tarjoaa maapalveluita, sekä erilaisia muita rahti-, tila- ja matkapalveluita tarjoavia yhtiöitä. Finnair omistaa vähemmistöosuuden Finncomm Airlinesta sekä kaikki Finncommin kaksitoista ATR-konetta.

Finnairin historiaa

Aero O/Y perustettiin Helsingissä vuonna 1923 ja yritys päätti lentotoiminnan aloittamisesta ensimmäisessä yhtiökokouksessaan. Tuolloin saksalainen lentokonevalmistaja Junkers omisti yhtiön osakkeista 50 prosenttia. Ensimmäisen lentonsa yhtiö lensi Tallinnaan Junkers F-13 -vesilentokoneella Helsingin Katajanokalta. Alkuun yhtiö lensi ainoastaan Tallinnaan ja Tukholmaan.

Suomen ensimmäiset siviililentoliikenteen maakentät valmistuivat vuonna 1936 Helsingin Malmille ja Turun Artukaisiin. Aero aloitti kotimaanliikenteen uusilla ”Salama” ja ”Lappi” lempinimet saaneilla de Havilland Dragon Rapide -koneilla reiteillä Helsinki–Viipuri ja Helsinki–Tampere. 1930-luvun lopulla Aero hankki isompia Junkers-lentokoneita ja laajensi kotimaan reittivalikoimaa sekä avasi reitin Berliiniin.

Sodan aikana lentäminen oli liian vaarallista siviilikoneille, mutta sen päätyttyä Auro jatkoi lentoliikennettä Helsingistä uudelleen. Yhtiö hankki uusia koneita, muun muassa Yhdysvaltain ilmavoimien ylijäämäkoneina Eurooppaan jätettyjä DC-3-koneita, ja avasi uusia reittejä Eurooppaan. Vuonna 1946 Aeron osake-enimmistö siirtyi valtiolle ja vuonna 1953 yhtiö otti käyttöön markkinointinimen Finnair.

1960-luvulta nykypäivään

Vuonna 1960 Aero hankki käyttöönsä ensimmäisen Sud SE-210 Caravelle -suihkukoneensa. Seuraavana vuonna tapahtui yhtiön ensimmäinen kuolonuhreja vaatinut onnettomuus, kun Aeron DC-3 syöksyi maahan Koivulahdessa. Yhtiö kohtasi vuonna 1963 toisen kuolonuhreja vaatineen onnettomuuden DC-3-koneen syöksyttyä maahan Maarianhaminassa. Vuonna 1963 perustettiin matkanjärjestäjäyhtiö Aurinkomatkat ja Finnair virallistettiin yrityksen nimeksi vuonna 1968. 1969 Finnair otti käyttöön DC-8-suihkukoneen ensimmäiseksi pitkän matkan koneeksi, jolla yhtiö lensi pääasiassa Yhdysvaltoihin, mutta myös Välimerelle ja Kanariansaarille.

1970–1990-luvuilla Finnair laajensi kalustoaan muun muassa pitkään palvelleisiin DC-10-koneisiin, joita käytettiin esimerkiksi pitkän matkan välilaskuttomilla reiteillä Helsingistä Tokioon. Finnairista tuli myös ensimmäinen länsieurooppalainen lentoyhtiö, joka lensi suoraan Euroopasta Kiinaan, kun se aloitti lennot Helsingistä Pekingiin vuonna 1988.

Nykyään Finnair lentää reittilentoja Aasiaan, Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan, kaikki Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta. Uusimmat Finnairin vuona 2013 avaamat reittilennot lentävät Hanoihin ja Xi’aniin.