Häivepommikone B-2 Spirit


B-2 Spirit -häivepommikone saattaa olla Yhdysvaltojen vaarallisin ase. B-2 Spirit on yksi kolmesta strategisesta raskaasta pommikoneesta Yhdysvaltain ilmavoimien käytössä. Alun perin kyseisen konemallin suunnittelu aloitettiin Neuvostoliiton ilmatorjunnan läpäisemiseksi ja kohteiden saavuttamiseksi ydinaseilla tehtäviä iskuja varten. Myöhempinä vuosikymmeninä häivepommikoneita on käytetty laajemmin tavanomaisten täsmäiskujen suorittamiseen. B-2 Spirit on Yhdysvaltain kehittynein pommikone ja ainoa konemalli kaikista kolmesta raskaasta pommikoneesta, joka kantaa yhä ydinlatauksella varustettuja pommeja.

Spirit on suunniteltu sileäpinteiseksi ja koko kone on päällystetty materiaaleilla, jotka absorboivat tutkasäteitä. Koneen malli on niin kutsuttu ”lentävä siipi”, eli koneessa ei ole lainkaan perinteistä pyrstöä, eikä sen siipien ja rungon rajaa voi määritellä tarkasti.

Kehitystyö

1970-luvulla Yhdysvalloissa haettiin korvaajaa käytössä olleille B-52-pommikoneille. Presidentti Jimmy Carterin hallinto näki korkeanopeuksisen B-1A-pommikoneen kehitystyön rahan haaskauksena. Presidentille oli esitelty uutta häiveteknologiaa ja hän oli myös vastuussa F-117A-häivehävittäjän kehitystyöstä. Carter määräsikin kehitystyön kohteeksi uuden häivepommikoneen B-1A-mallin sijasta. Uudesta pommikoneesta ei ollut tuolloin vielä tarjolla juurikaan tietoa, tiedettiin ainoastaan, että se tulisi hyödyntämään uutta tutkaheijastumien välttämisen teknologiaa ja sen muoto eroaisi luultavasti olennaisesti aiemmista pommikoneista.

B-2-pommikonetta suunniteltiin salaisena ohjelmana, josta koitui projektille omat etunsa ja haittansa. Etuna oli tuotannon säilyminen erittäin salaisena aina koneen esittelyhetkeen vuonna 1988, mihin mennessä vain harvat ihmiset tiesivät miltä B-2 todellisuudessa näyttää. Toisaalta myös kustannukset täytyi pitää salassa vuoteen 1988 saakka. Ja kustannukset nousivat merkittävästi kehitystyön ongelmien vuoksi. B-2-ohjelman kokonaiskustannukset nousivat 35,7 miljardista dollarista aina 42,8 miljardiin dollariin.

Koneen esittely julkisuuteen

Ensimmäinen B-2 nähtiin 22. marraskuuta Kalifornian Palmdalessa sijaitsevalla Yhdysvaltain ilmavoimien lentokentällä. Nimen ”Spirit” saanut pommikone näytti bumerangilta, jossa on sahalaitainen takaosa. Northropin viime aikoina valmistamille lentokonemalleille tyypillisesti siinä ei ollut pyrstöä, sen runko sulautui saumattomasti siipiin ja syvällä sen rungon suojissa oli neljä ilman jälkipoltinta olevaa General Electricin F-118-GE-100 -suihkuturbiinia. Katselijat pidettiin vähintään 60 metrin päässä koneesta, etteivät he saa liian tarkkaa kuvaa koneesta.

B-2:n pituus on 21,0 metriä ja sen korkeus on 5,1 metriä. Sen siipien kärkiväli on 52,4 metriä, mikä on täsmälleen sama kuin XB-35- ja YB-49-malleilla. Pommittajan matkalentonopeus on 900 km/h ja suurin nopeus 1 010 km/h. Sen suurin lentokorkeus on 15 200 metriä. Koneen lentomatka ilman välitankkausta on 11 000 kilometriä ja koneen voi tankata uudelleen ilmassa.

Kun B-2 kone esiteltiin julkisuuteen, sen yksikköhinnaksi arvioitiin 515 miljoonaa dollaria, mikä teki siitä kaikkien aikojen kalleimman koskaan valmistetun lentokoneen. Häiveominaisuuksien tehoa ei oltu vielä koskaan todistettu taistelussa, joten Yhdysvaltain kongressissa aloitettiin kädenvääntö aiottujen 132 pommikoneen hankinnan kustannuksista. Samaan aikaan Mihail Gorbatšovin johdolla tehdyt uudistukset laskivat Neuvostoliiton ja Yhdysvaltojen välisiä kylmän sodan jännitteitä, mikä pudotti ydinsodan todennäköisyyttä. B-2-pommikoneita päädyttiin lopulta valmistamaan vain 21 kappaletta.

Käyttö taisteluissa

B-2 on ollut runsaassa käytössä perinteissä pommikoneen roolissa. Ensimmäistä kertaa Spirit pudotti pommeja sotatilanteessa vuonna 1999 Kosovon sodassa. Seuraavan kerran sitä käytettiin Irakin sodassa vuonna 2003. Yhdysvaltojen WTC-torneihin kohdistuneen 9/11-iskun jälkeen B-2-koneet iskivät ensimmäisten joukossa Al Qaedan ja Talibanin kohteisiin Afganistanissa.

Pommittajat voivat lentää tehtäviinsä vain harvoista kohteista, koska niiden säilyttäminen asettaa erityiset ehdot ilmasto-olosuhteille koneen häiveominaisuuksilla varustetun pintamateriaalin suojaamiseksi. Missourissa sijaitsevalta Spirit-laivueen kotikentältä, Whitemanin lentotukikohdasta, lentoaika Irakiin on 38 tuntia, johon sisältyy 4–5 välitankkausta ilmassa. Pieni määrä B-2-koneita operoi myös Guamin saarella sijaitsevasta Andersenin lentotukikohdasta Tyynellämerellä sekä Isossa-Britanniassa sijaitsevasta RAF Fairford -lentotukikohdasta.