Lento-onnettomuudet


Moni pelkää lentämistä, eikä tieto siitä, että lentäminen on edelleen turvallisin matkustusmuoto rauhoita lainkaan, sillä vaikka lento-onnettomuuksia tapahtuu verrattaen harvoin, ovat ne usein tuhoisia ja vain harva selviää niistä hengissä – usein ei kukaan.

Lento-onnettomuus ei koskaan johdu yhdestä ainoasta asiasta, vaan tekijöitä on aina useita, ja siksi on vaikeaa tehdä helposti tulkittavia tilastoja lento-onnettomuuksien syistä. Lentokoneeseen voi tulla vakava tekninen ongelma, joka ei kuitenkaan pelkästään johda konetta onnettomuuteen, mutta koneen kapteeni ei toimi teknisen ongelman sattuessa oikein, ja tapahtuu onnettomuus. Onko syy silloin tekninen vai kapteenin virhe? Jos kapteeni olisi toiminut oikein, kone olisi ehkä pelastunut. Vaikka syy ei ole aina yksioikoinen, ovat seuraavat kuitekin yleisesti ottaen pääasialliset syyt:

55% kapteenin virhe (menettää koneen hallinnan, kontrolloitu lento maahan)

17% mekaaninen ongelma

13% sää

8% sabotaasi

7% muut (lennonvalvonta, ground handling, tuntematon)

Yleensä syitä on useita. Ehkä koneen kapteeni on väsynyt, sää on huono ja tulee mekaaninen ongelma. Jos yksikin tekijä olisi puuttunut, tilanne olisi ollut toinen. Ilmailupiireissä tätä kutsutaan reikäjuustomalliksi. Jokaisessa reikäjuustoviipaleessa on reikiä, mutta kun viipaleet pinotaan, ei yhdestä reiästä näe läpi, koska reiät ovat eri kohdissa. Mutta joskus, sattumalta, kaikki reiät ovat samalla kohtaa, jolloin siihen kohtaan muodostuu reikä. Kun sama periaate toteutuu lennolla, voi sattua onnettomuus. Onnettomuuksista 13% tapahtuu heti nousussa, 8% koneen kohotessa nousun jälkeen, 27% keskellä lentoa, 17% laskeutumisen alkuvaiheissa ja 38% laskeutuessa. Laskeutuminen on siis koko lennon vaarallisin vaihe.

Suurimmat lento-onnettomuudet

Kaikkien aikojen suurin ja tuhoisin lento-onnettomuus tapahtui 1977 Teneriffalla Kanariansaarilla. PanAm’in kone oli vielä kiitoradalla, kun KLM:n kone lähti liikkeelle ilman lennonjohdon lupaa, eikä sumussa nähnyt PanAm’in konetta. KLM:n koneessa kaikki 248 ihmistä kuolivat, ja PanAm’in 396 ihmisestä 61 selvisi hengissä. Yhteensä kuolonuhreja oli 583.1985 Japan Airlines’in koneesta runko repeytyi ja peräsin irtosi kesken lennon . Lentäjät ohjasivat konetta moottoreilla vielä yli puoli tuntia, mutta lopulta kone törmäsi vuorenrinteeseen. Koneen matkustajista 520 kuoli, ja neljä selvisi hengissä. Onnettomuus on suurin yksittäisen koneen turma, ja se johtui 7 vuotta sitten tehdystä virheellisestä korjauksesta.1996 Saudia Airlines’in ja Kazakhstan Airlines’in koneet törmäsivät ilmassa New Delhin lentokentän läheisyydessä. Saudia Airlines oli juuri noussut ilmaan, ja Kazakhstan Airlines oli laskeutumassa. Törmäys tapahtui 4300m korkeudessa, ja molemmat koneet syöksyivät maahan. Kaikki 349 ihmistä kuolivat.1974 Turkish Airlines’in kone oli juuri noussut Orlyn lentokentältä Pariisissa, kun koneen ruuman ovi irtosi, ja paineräjähdys aiheutti lattian sortumisen. Lentäjät eivät voineet ohjata konetta, ja se syöksyi maahan surmaten kaikki 346 ihmistä.1985 Air Indian kone syöksyi maahan Irlannin rannikolla pommin räjähdettyä koneen ruumassa. Kaikki 329 ihmistä kuolivat, ja teon takana olivat ääri-sikhit. 1980 Saudi –Arabian Airlines’in kone teki hätälaskun Riadin kentälle tulipalon sytyttyä ruumassa. Tulipalo levisi matkustamoon. Miehistö onnistui suorittamaan hätälaskun, mutta kapteeni ei pysäyttänyt konetta välittömästi ja 301 ihmistä menehtyi savukaasuihin.2014 Malaysia Airlines’in kone oli matkalla Amsterdamista Kuala Lumpuriin, kun se ammuttiin alas ohjuksella Itä-Ukrainassa lähellä Venäjän rajaa. 298 ihmistä kuoli. Iskun takana olivat venäjämieliset kapinalliset.

Suurimmat lento-onnettomuudet

Lentäminen on aina vain turvallisempaa, ja onnettomuuksia on tilastollisesti jatkuvasti vähemmän. Mutta aina kun lento-onnettomuus tapahtuu, se saa runsaasti tilaa mediassa, ja meistä tuntuu kuin onnettomuuksia olisi vähän väliä. Todellisuudessa satoja ja tuhansia lentoja lähtee päivittäin – nytkin – maailman kaikilta lentokentiltä, ja niitä laskeuu turvallisesti joka minuutti. Media vääristää käsitystämme lento-onnettomuuksien yleisyyden suhteen.