Lentokonematkustaminen: Behind the scenes


Oletko koskaan miettinyt, mitä kaikkea lentokonematkustamiseen vaaditaan, mistä tavallinen kuluttaja ei välttämättä tiedä mitään? Itse monesti koneessa istuessani pohdiskelen, mitä kaikkea tapahtuu niin sanotusti suljettujen ovien takana.

Miten varmsitetaan, että laukkuni päätyvät oikeaan kohteeseen? Kuka päättää, milloin ruokakärrystä ruvetaan tarjoilemaan eväitä? Tai etenkin jonkun vierustoverin puuskutellessa siitä, että ilmaannousumme viivästyy, mietin haluavani ehdottoman ehjänä perille vaikka se meinaisikin muutaman minuutin myöhästymistä. Ilokseni kerran päädyin istumaan lentokoneen turvamiehen viereen, jolta pääsin tenttaamaan kaikkia sisäpiirin salaisuuksia lentomme ajan. Tämän innoittamana rupesin tutkimaan ilmailualan kulissien takana tapahtuvia asioita, ja nyt jaan yllättävimpiä ja kiinnostavimpia juttuja teidän kanssanne!

Lentokentällä

Joillakin suurilla lentokentillä saattaa työskennellä jopa kymmeniä tuhansia tekijöitä – kauppiaista ja ruokaloiden pitäjistä aina turvamiehistöön ja lippupisteiden asiakaspalvelijoihin. Maailman kiireisin lentokenttä -tittelin on useampana vuonna saavuttanut USA:ssa oleva Hartsfield-Jackson/Atlanta International Airport. Sieltä lähtee liki miljoona lentoa vuodesta, ja sen läpi kulkee sata miljoonaa matkustajaa! Tämä meinaa noin 260 000 matkustajaa päivää kohti. Yhdysvalloissa muutenkin kerrotaan yli 1,2 miljoonan ihmisen työskennelleen tavalla tai toisella suurimmilla lentokentillä. Suomessa luku on luonnollisesti pienempi. Kaikki Suomen lentoasemat omistaa Finavia Oyj, jolla on yli 1 500 yritystä alaisuudessaan ja jonka palkkalistoilla on noin 20 000 työntekijää.Mielestäni yksi kiinnostavimmista lentokentällä tapahtuvista asioista oli matkalaukkuni matka koneeseen. Olin ajatellut todella naiivisti, että laukku punnitaan rahallisista syistä, lykätään koneeseen ja ei muuta kuin menoksi! Todellisuudessa laukut punnitaan ja tieto menee automatisoituun tietokantaan, joka tarkkaan laskelmoidusti ilmoittaa, mihin kohtaan mitäkin lentokonetta laukku tulisi sijoittaa. Näin lentokone pysyy tasapainossa koko lennon ajan. Lisäksi monet älykkäimmät järjestelmät laskevat jopa matkan reitin sekä muun muassa käännöt ja ilmansuunnat, jotta täydellinen tasapaino säilyy myös mutkikkaassa matkassa.

Lentokentällä

Lentokoneessa

Moni on kuullut myytin lentoemännän tiukoista kriteereistä, muun muassa paino- ja pituusrajoista sekä hiusten pituudesta. Oikeastaan nämä eivät edes ole myyttejä, mutta tällaiset kriteerit ovat suhteellisen vanhanaikaisia. Kuitenkin vielä 1980-luvulle saakka lentoemännät eivät saaneet olla naimisissa eikä perhellisiä. Silti sadat tuhannet ihmiset haluavat tälle alalle. Vuonna 2010, kun amerikkalainen lentoyhtiö Delta ilmoitti tarjoavansa 1000 uutta työpaikkaa, hakijoita oli yli 100 000. Keskimääräisesti neljä prosenttia stuerttihakijoista saavat kutsun haastatteluun. Lisäksi monissa ulkomaisissa yhtiöissä työskennellään ‘lentoaika’-palkkausperiaatteella. Tämä tarkoittaa sitä, että työntekijät saavat palkkaa vain ilmassaolotunneilta. Eli lentoemot ja -stuertit ovat yhtä kiukkuisia kuin sinäkin myöhästymisistä sun muista, sillä yleensä he saavat vain muutaman euron kulukorvauksen niiltä tunneilta, kun survovat meidän matkustajien laukkuja säilytykseen!

Mieleenpainuvin tieto, jonka sain istuessani lentokoneen turvamiehen vieressä eräällä lennollani, oli kapteenin vessassakäynnit. Muistan ihmetelleeni, kun turvavyövaloa vilkuteltiin vähän väliä päälle ja pois ilman, että oli mitään turbulenssia tai muuta, miksi nyt tarvitaan turvavöitä. Selvisi, että kapteenin mennessä vessaan turvavyövalo pidetään päällä turvallisuussyistä. Lisäksi ohjaamossa kuuluu aina olla kaksi henkilöä, jonka johdosta yhden muusta miehistöstä on mentävä vessassa käynnin ajaksi ohjaamoon (apu)pilotin kaveriksi. Turvavyövaloja välillä käytetään hetkellisesti päällä, vaikkei kapteeni olisikaan menossa vessaan, harhaanjohtaakseen ketään, joka saattaa seurata toimintaa etsiäkseen kaavaa tai rutiinia, jonka avulla voisi esimerkiksi pyrkiä kaappaamaan ohjaamon omaan käyttöönsä. Toisaalta, matkustajakoneiden kapteenit ovat onnekkaita siitä, että saavat edes käyttää niin sanottua kunnon vessaa – ilmailuvoimien joidenkin taistelulentojen kuljettajat joutuvat pitämään aikuisten vaippoja lähtiessään lennolle!