Malaysia Airlines lento 370


Kenties yksi lentoliikenteen suurimmista mysteereistä, Malaysia Airlinesin lento 370 (tunnettu myös tunnisteella MH370) katosi 8. maaliskuuta 2014. Vain joitain kyseisen matkustajakoneen osia on löydetty Intian valtamerestä, mutta suurin osa koneesta sekä matkustajat ovat edelleen kadoksissa.

Tapauksen tekee entistä enemmän mystiseksi se, että kone katosi kuin tuhka tuuleen pahamaineisella Bermudan kolmion alueella. Lento lähti Malesian Kuala Lumpurin lentokentältä, päämääränään Kiinan Beijing. Käytössä oli suurikokoinen sekä turvalliseksi tunnustettu Boeing 777-200ER lentokone, ja kyydissä oli 239 ihmistä – 227 matkustajaa ja 12 miehistöön kuuluvaa henkilöä. Matkustajat koostuivat yhteensä 14 eri kansalaisuuksista, joista suurin osa (153 henkilöä) olivat kiinalaisia.

Lennon kulku

Malaysia Airlines lento 370 lähti kohti päämääräänsä ilman kummempia mutkia matkassa. Miehistö oli asianmukaisesti yhteydessä lennonjohtoon ennen ilmaan nousua – myöhemmin tehty äänianalyysi on osoittanut, että lennonjohdon kanssa kommunikoinut henkilö on tosiaan ollut pätevä, tehtävään nimitetty lennon johtava kapteeni. Kuitenkin vain noin 40 minuuttia lentoonlähdön jälkeen, kone katosi lennonjohdon tutkasta. Muutamaa minuuttia aiemmin miehistö oli ollut viimeisen kerran yhteydessä lennonjohtoon, jolloin kone kulki suunnitelmien mukaisesti Etelä-Kiinan meren yllä. Sotilaallinen tutka onnistui kuitenkin paikantamaan koneen ja seurasi sitä seuraavan tunnin ajan, lennon poiketen suunnitellusta lentoreitistä. Sotilaallinen tutka menetti kaikki yhteydet koneeseen hetki sen jälkeen, kun se oli lentänyt Malaiin niemimaan ja Andamaanienmeren yli, liki 400 kilometriä lännempänä alkuperäisestä lentoreitistä. Koneessa tiedetään olleen reilusti polttoainetta, joten sen vähyys ei voi olla syynä lentoreitistä poikkeamiseen. Lentoa johtanut kapteeni on ollut viimeisen kerran yhteydessä lennonjohtoon toivottaessaan heille hyvää yötä. Mitään merkkejä mahdollisesta ongelmatilanteesta ei ole ollut. Tämän jälkeen toisen lentokoneen yhteydenottoon on vastattu, mutta MH370:n päästä on kuulunut vain muminaa ja rätinää. Myöhempiin yhteydenottoihin ei vastattu.

Lennon kulku

Jälkimainingit

MH370-lennon etsintä on ollut ilmailuhistorian kallein. Lisäksi sitä pidettiin sekä Boeing 777 -lentokoneen että Malaysian Airlines -lentoyhtiön kaikkien aikojen tappavimmista tapauksista, sillä kaikki 239 koneen kyydissä ollutta – ja sittemmin kadoksissa olevaa – henkilöä oletetaan kuolleen. Kuitenkin vain neljä kuukautta myöhemmin tapahtunut Malaysia Airlinesin MH17-lennon alasampuminen ylitti MH370:n kuolonuhrien määrän. Tapaukset eivät liittyneet toisiinsa, mutta koituivat erittäin ikäväksi yhteensattumaksi etenkin Malaysian Airlinesille. MH370-lentoa etsittiin ensiksi Andamaanienmerestä sekä Etelä-Kiinan merestä. Vasta tämän jälkeen ruvettiin analysoimaan ilma-aluksen automatisoitua viestintäjärjestelmää sateliitin avulla, joka osoitti koneen kadonneen jossakin Intian valtameren eteläosan yllä. Kyseistä aluetta tutkittiin seuraavat kolme vuotta, kattaen 120 000 neliökilometrin alueen. Vuosina 2015 ja 2016 Intian valtameren läntiselle rannikolle rantautui merijätettä, joka myöhemmin todistettiin olevan kadonneesta koneesta peräisin, mutta tämä ei kuitenkaan edesauttanut etsintöjä millään tavalla. Vuonna 2017 etsintäoperaatiot keskeytettiin. Vuotta myöhemmin yksityinen urakoitsija pyrki vielä selvittämään tapausta aloittamalla uudet etsinnät, jotka kuitenkin keskeytyivät puoli vuotta myöhemmin.

Koneen katoamiseen liittyviä teorioita on ollut vuosien varrella lukuisia, kapteenin itsemurha-aikeista aina lennon kaappaukseen. Lisäksi asiantuntijoiden arvaukset tapahtumien kulusta ja katoamisen syistä ovat hyvinkin ristiriidassa toistensa kanssa, ja koska lennosta on hädin tuskin jälkeäkään myös eksperttien teoriat ovat juurikin pelkkiä arvauksia. Esimerkiksi Australian viranomaiset uskoivat hypoksisen tapahtuman – eli äkillisen ja hallitsemattoman paineen alentumisen – olevan MH370:n mereensyöksyn perimmäisenä syynä. Teoria ei kuitenkaan saanut tukea muiden maiden tutkijoilta. Malesian liikenneministeriö puolestaan pitää tapausta edelleen ratkaisemattomana, mutta on moittinut lennonvalvojia siitä, ettei nämä ole tehneet riittävästi saadakseen yhteyttä lentokoneeseen heti havaittuaan, että se poikkeaa suunnitellulta lentoreitiltä. Etsintäyritysten loputtua, Malesian viranomaiset ovat keskittäneet resurssinsa vastaavien tapausten ennaltaehkäisemiseen.